Nieuws

Verkeersboetes verhogen om de staatskas te spekken. Moet dat kunnen?

verkeersboetes 2015
Foto: Nessluop / Shutterstock.com

Onder het mom van het verhogen van de verkeersveiligheid worden de verkeersboetes vrijwel jaarlijks fors verhoogd. Sinds 2008 zijn de boetes naast een inflatiecorrectie van 16% ook nog eens met maar liefst 47% verhoogd vanwege “beleidsmatige motieven”. Zogenaamd om de verkeersveiligheid te verhogen, maar het lijkt er verdacht veel op dat de verhogingen vooral werden doorgevoerd om de staatskas te spekken.

In het verantwoordingsonderzoek met betrekking tot het Ministerie van Veligheid en Justitie (PDF) schrijft de Rekenkamer dat het verhogen van de boetes slechts een klein en tijdelijk effect hebben op de regelnaleving en dus de verkeersveiligheid. Verder schrijven ze dat verhogingen van de verkeersboetes met tweemaal 15% in 2011 en 2012 werden ingegeven door het feit dat de inkomsten achterbleven bij de opgestelde ramingen. Simpel gezegd, er kwam te weinig geld binnen, dus werden de boetes verhoogd.

Hoogste verkeersboetes in West-Europa

In Nederland hebben we al jaren veruit de hoogste boetes van West-Europa. De verhogingen van de afgelopen jaren hebben ertoe geleid dat veel boetes in ons land ruim 40% hoger liggen dan in de ons omringende landen. Bij grotere snelheidsovertredingen loopt dit zelfs op tot bijna 60%. Het verschil zit overigens vooral in de boetes voor snelheidsovertredingen buiten de bebouwde kom. Het verschil in de hoogte van boetebedragen bij overtredingen binnen de bebouwde kom is veel kleiner.

Uurtje flitsen langs de snelweg lucratiever dan bij vlakbij een school?

Als de boetes in Nederland verhoogd zijn om de verkeersveiligheid positief te beïnvloeden zou je verwachten dat juist de verkeersboetes voor overtredingen binnen de bebouwde kom hier flink hoger zijn. Op dit vlak moeten we echter Spanje voor ons dulden. Blijkbaar zijn de boetes juist daar verhoogd waar het makkelijkst de meeste mensen kunnen worden gepakt. Een uurtje flitsen langs de snelweg zal lucratiever zijn dan posten bij een school. Het lijkt alsof de boetes hier ook op afgestemd zijn.

Valse motieven

In pricipe is het niet erg dat de boetes voor snelheidsovertredingen hier hoog liggen. Je weet als automobilist wat je kan verwachten als je je gaspedaal wat te ver indrukt. Eigen schuld, dikke bult. Het zijn echter de valse motieven voor de boeteverhogingen die bij veel mensen kwaad bloed zullen zetten. Dat het verhogen van boetes maar een zeer minimaal effect op de verkeersveiligheid heeft is al jarenlang bekend. Een verhoging van de pakkans heeft wel een grote invloed, maar dit vergt juist weer investeringen. Laat ze er dan gewoon eerlijk over zijn en aangeven dat het extra geld nodig is om de begroting rond te krijgen, in plaats van de moraalridder uit te hangen en te pleiten dat het allemaal om de verkeersveiligheid te doen is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *