€500.000 voor grijze streepjes bij EU logo
Wist je niet dat het logo van de Europese Unie een kleine twee maanden geleden vernieuwd is? Schaam je vooral niet. De wijziging is zo minimaal dat het bijna niemand is opgevallen. Een paar grijze streepjes erbij en dat was het wel. Geen wijziging die de geschiedenis zal veranderen. Wat echter wel erg knap is, is dat onze vrienden bij de EU het voor elkaar kregen om ongeveer €450.000 euro te verbranden om dit te realiseren.
Grafisch designer vangt €150.000 voor grijze streepjes
Het inhuren van een grafisch designer heeft ruim €150.000 gekost. Daarnaast mocht er voor het vervangen van de verschillende logo’s €250.000 afgetikt worden. Of de grafisch designer inmiddels is bijgekomen van het lachen is niet bekend.
Belachelijk duur logo bespaart geld
Officials van de EU wisten echter te melden dat er juist veel geld bespaard wordt met het nieuwe logo. Er werden namelijk door verschillende departementen 400 verschillende logo’s gebruikt, wat erg veel verwarring zou hebben veroorzaakt. Deze ‘enorme verwarring’ zou in de voorgaande jaren maar liefst 5 miljoen euro hebben gekost.
Hoe het kan dat het gebruik van verschillende logo’s tot een schadepost van 5 miljoen leidt is velen een raadsel. Maar zelfs als we dat voor lief nemen kan je je nog afvragen waarom er een nieuw logo moest worden gefabriceerd. Konden we niet gewoon de vlag als officieel logo blijven gebruiken? Zelfs als een nieuw logo onvermijdelijk was, is het nog lastig uit te leggen dat het toevoegen van een paar grijze strepen €150.000 moet kosten.
Wat is nou €450.000 op de EU begroting?
Inderdaad, op een begroting van bijna 150 miljard euro is €450.000 slechts wisselgeld. Het probleem is echter dat er waarschijnlijk duizenden projectjes zijn die volkomen onnodig zijn. Laat overheden zich eens met hun kerntaken bezighouden in plaats van ze te laten broeden op ideeën waar geen enkele burger ook maar iets aan heeft.