Bij BKR kunnen deelnemende bedrijven (o.a. kredietverstrekkers) informatie opvragen over uw lopende leningen (en leningen die u tot 5 jaar geleden heeft gehad). BKR is in het leven geroepen ter bescherming van zowel de consument als de geldverstrekker. De geldverstrekker kan via BKR controleren of u al lopende leningen heeft en of u in het verleden uw betalingsverplichtingen bent nagekomen. Aan de hand hiervan kan de kredietverstrekker bepalen of een nieuwe lening voor u verantwoord is. Een kredietverstrekker zal uiteraard zoveel mogelijk zekerheid willen hebben dat u in de toekomst uw lening netjes af zult lossen. Indien u in verhouding tot uw inkomen al hoge schulden heeft of wanneer u in het verleden betalingsproblemen heeft gehad (achterstandcodering), zal een bank niet snel genegen zijn aan u een lening te verstrekken.
Tegelijkertijd betekent dit dat u als consument in bescherming genomen wordt. Doordat een kredietverstrekker kan bepalen of het verantwoord is om een lening aan u te verstrekken kan voorkomen worden dat uw schulden te hoog oplopen en u in de problemen komt doordat u niet meer in staat bent om aan uw financiële verplichtingen te voldoen.
Veelgestelde vragen:
- Wat staat er bij BKR over mij geregistreerd?
- Wanneer krijg ik een negatieve BKR-codering en wat zijn de gevolgen?
- Kan mijn negatieve codering omgedaan gemaakt worden?
- Wat kan ik doen tegen een onterechte negatieve codering?
- Kan ik een lening of hypotheek afsluiten ondanks mijn negatieve BKR-codering?
- Welke bedrijven zijn aangesloten bij BKR?